De geschiedenis van  Pininfarina en Peugeot                    

Een 50 jaar lang verhaal,

 

De fabriek Sergio pininfarina De 403 uit 1955, het eerste Pininfarina ontwerp

Het verhaal van de samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina begon in 1951 toen Peugeot besloot beroep te doen op een onafhankelijke designer voor het project van de nieuwe Berline 403. De bedoeling was aan het Peugeot imago een duurzame eigen stijl te geven, en het was dan ook niet toevallig dat de keuze op Pininfarina viel, die reeds van een internationale faam genoot omwille van zijn klassieke stijl, zijn vindingrijk karakter en de persoonlijkheid van zijn creaties. De In 1955 uitgebrachte nieuwe 403 Berline werd voor de franse firma een ongekend commercieel succes Meer dan één miljoen exemplaren werden ervan gemaakt, een voor die tijd ongelooflijk aantal ruim vooraleer samenwerking tussen verschillende firma's in Europa een begrip en een gebruik werd kwamen Peugeot en Pininfarina tot een partnership dat hoogst

De 404 Cabriolet 

 ongewoon was in de automobielwereld. Een samenwerking die nog steeds doorgaat, en die, over de jaren van beperkt tot de design uitgebreid werd tot de productie vanaf de jaren '60. inderdaad werden vanaf die periode de eerste wagens door Pininfarina voor de franse firma geproduceerd. Het

404 Coupe
Fabricage 404 coupe cabriolet

 betrof meer speciaal de exclusieve modellen -coupés en cabriolets - waarvan het koetswerk door Pininfarina vervaardigd werd om erna naar Peugeot overgebracht te worden voor de montage van de mechanische elementen. Een reeks van successen en cijfers was gestart, 404 - 204 - 504 - 205 en 306 waaraan vandaag de jongsgeborene, de 406 Coupé, wordt toegevoegd die een heel belangrijk moment in de samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina betekent. Inderdaad vertrouwde Peugeot voor de eerste maal aan Pininfarina zowel het design, het ontwerp en de verantwoordelijkheid voor de productie van een kompleet voertuig toe, daarbij inbegrepen de montage van de mechanische groepen tot en met de eindcontrole. Hierbij een overzicht van, via een reeks foto's uit de collecties en archieven van Pininfarina en Peugeot, van het enorme werk dat tezamen gerealiseerd werd en de lange weg die afgelegd werd over een periode van bijna 50 jaar, een periode die op beide merken een stempel gedrukt heeft. 

204 coupe + cabriolet De Koning van Afrika
Sportieve successen  bleven niet uit... Absoluut roestvrij nog
De 504 coupe en cabriolet

Ook zijn er vele studies gemaakt, nooit tot productie gekomen. Zoals hier een studie voor een uiterst zuinige sportwagen voor de jongeren. Het criterium dat bij de styling gehanteerd werd was geïnspireerd op het idee de kosten te beperken, met als resultaat dat voor en achterzijde daarbij inbegrepen de bumpers en motor- en kofferkap, volstrekt identiek waren, evenals de ‘portieren en de langsliggers links en rechts. Het interieur was simpel en essentieel gehouden. Het instrumentarium, In een opvallend dashboard ingewerkt, is  hetzelfde als dat van het basismodel.

(rechts) Dit ontwerp voor een Coupé die een plaats moest vinden in de hogere middenklasse van het Peugeot gamma hield de traditie van de Peugeot Pininfarina Coupes levendig Pininfarina wou daarbij 30 jaar samenwerking met de franse firma vieren, een samenwerking die officieel in 1955 begon met het uitbrengen van de 403 Berline. De naam was Griffe.

De 306 Cabriolet De 205 Cabriolet en de laatste creatie en mooiste, de  406 coupe

De 205 studie voor een uitbreiding van het 205 gamma maakte zijn debuut op de Motorshow van Turijn. In dit prototype van een compacte stationwagen ging het zoeken naar ruimte samen met de esthetiek en de kwaliteit van de afwerking om terug te kunnen vallen op de elegantie en de aantrekkingskracht van het basismodel

 

 

De 306 Cabriolet

Voorgesteld op de Autosalon van Frankfurt werd deze Cabriolet sinds 1994 met regelmaat in de Pininfarina fabrieken geproduceerd. Zoals voor AlIe voorgaande modellen van Cabriolets en Coupés werd aan Pininfarina de styling, de research, de engineering en de productie van het koetswerk toevertrouwd. Vandaag geniet de 306 Cabriolet dankzij de vernieuwde styling van de 1997 versie, van een nieuw succes. De 306 Cabriolet kan ook met een elegante hardtop uitgerust worden om aldus nog polyvalenter te worden.

 

Traditie en Prestige

De Coupé zowel als de Cabriolet zijn een essentieel onderdeel van de Peugeot geschiedenis en traditie. Een traditie die gestoeld is. op een partnership met één van de best gekende designcentra, ter wereld, een centrum dat enkele van de rnooiste en de meest succesvolle wagens in de laatste tientallen jaren geproduceerd heeft. Pininfarina, de historische partner van Peugeot met wie, sinds meer dan 40 jaar, steeds opnieuw uiterst succesvolle creaties uitge­dacht en ontwikkeld werden. Deze samenwerking kreeg een nieuwe dimensie met het project 406 Coupé. Voor de eerste maal vertrouwde Peugeot aan Pininfarina niet alleen de verantwoordelijkheid voor binnen- en buitenstyling toe, maar ook voor de industrialisatie en de productie mits het strikt respecteren van de normen, vooral op het gebied van kwaliteit die in Peugeot’ s eigen fabrieken deel uitmaken van het leven van elke dag Dit versterkt vertrouwen stimuleerde ongetwijfeld de reeds vruchtbare inventiviteit van de designers van Pininfarina om te komen tot een automobielcreatie waarvan de artistieke esthetiek alle harten sneller doet slaan.

Sergio ging in de politiek, van 1979 tot 1988 was hij een vrij onzichtbaar Europees parlementslid voor de liberale fractie, en als senator voor het leven zorgde hij met een onthouding mee voor de val van de regering Prodi, waarna het tijdperk Berlusconi aanbrak. Berlusconi heeft nooit van Italiaanse auto’s gehouden.

Sergio kende zijn dosis Italiaanse tragiek. Zijn zoon en gedoodverfde opvolger Andrea kwam om in een Vespa-ongeluk in 2008. Sergio ging in 2006 met pensioen. Het bedrijf houdt zich nu opnieuw alleen bezig met design en engineering, onder meer van elektrische auto’s. Productie bleek te duur, een paar keer stond Farina een de rand van het bankroet. Nu maakt het bedrijf voor het eerst in jaren opnieuw winst.

Het is de verdienste van de Farina- en Bertone-dynastiëen, en van een twintigtal anderen, dat er toch nog enkele mooie, kleurrijke en originele auto’s op onze saaie grijze wegen rijden. En het gaat daarbij niet alleen om bolides van 150.000 euro of meer, die 300 kilometer per uur bereiken, als het niet regent, maar ook om heel betaalbare bescheiden en charmante karretjes. Iedereen heeft namelijk recht op schoonheid en kwaliteit. Dat moet in elk geval gelden voor een zo alledaags product als een auto.

Helaas is op 3 Juli 2012 een eind gekomen aan zijn roemrijke leven, de modellen zullen nog lang daar zijn.

 


  Kurt.Orbie@Peugeot-504-cc.com